Helsinki Lit kotisohvalta

Viime viikonloppuna vietettiin järjestyksessään toista kansainvälistä Helsinki Lit ‑kirjallisuusfestivaalia. En päässyt paikalle, koska siihen olisin tällä kertaa tarvinnut vähintäänkin teleport-laitteen, eikä sellaista taida olla edelleenkään keksitty (tai ainakaan minun hallussani täällä Mynämäellä), mutta katsoin muutaman ohjelmanumeron Yle Areenasta ja seurasin lauantai-iltapäivän suoraa lähetystä Yle Teemalta.

Viime vuonna harmittelin blogissani kääntäjien näkymättömyyttä festivaaleilla, mutta tänä vuonna moitteelle ei ollut sijaa ainakaan Jarl Hellemann ‑käännöskirjapalkinnon jakotilaisuudessa. Ehdolla olleiden suomentajien nimet muistettiin mainita, ja José Saramagon Lissabonin piirityksen kirjuri ‑suomennoksesta palkittu Antero Tiittula sai ansaitusti kukkia ja kunniaa. Lisäksi minulle selvisi asia, joka on askarruttanut mieltäni Jarl Hellemann ‑palkinnon perustamisesta lähtien: kumpi on varsinaisesti ehdolla – kumpi palkitaan, kirja vai kääntäjä. Ehdokasasettelussa kun luetellaan nimenomaan kirjat (suomentajineen, toki), mutta palkinto ojennetaan kääntäjälle. Nyt, kun pääsin (sosiaalisessa mediassa) kurkistamaan Anteron kunniakirjaa, asia lopultakin valkeni minulle: ”Vuoden paras käännöskirja on José Saramagon Lissabonin piirityksen kirjuri. Jarl Hellemann ‑palkinto myönnetään teoksen suomentajalle Antero Tiittulalle.” Kirjat siis mittelevät vuoden parhaan käännöskirjan tittelistä, kääntäjät itse palkinnosta, mikä onkin vallan loogista ja järkeenkäyvää.

helen macdonald

Helen Macdonaldin haastattelu suorana lähetyksenä Yle Teemalta

Katselin palkinnonjaon vasta seuraavana päivänä kotisohvalta vilpittömän iloisena ja kiitollisena paitsi itse tapahtumasta myös siitä, että tapahtuma oli ja on kokonaisuudessaan katsottavissa Yleltä. Lauantain suoria lähetyksiä katsellessa tuntui hiukan absurdilta, ja suoranaiselta luksukselta, että pääkaupungissa käytyihin keskusteluihin pääsi edes jollain tavalla mukaan, kärpäseksi katossa, parinsadan kilometrin päästä, reaaliajassa. Lisäksi tv-katsojille tarjoiltiin Aleksis Salusjärven vetämiä oivallisia väliaikakeskusteluita, joista paikan päällä olisi jäänyt paitsi. Samaan hengenvetoon on kuitenkin todettava, että elämys ei silti aivan vetänyt vertoja paikan päällä olemiselle. Tunnelmaan päästäkseen televisiota olisi ehkä pitänyt katsoa pimeässä ja suljetussa tilassa, ehdottomasti ainakin yksin, mahdollisesti vielä punaviinilasi toisessa kädessä – ei missään tapauksessa päivänvalossa kylpevässä, joka suuntaan avoimessa olohuoneessa, jossa nelivuotias tanssii ja rallattelee, mies imuroi ja kissa mouruaa.

Vika ei tietenkään ollut missään muussa kuin omassa ajanpuutteessani ja ontuvissa järjestelyissäni, mutta ymmärrettävästi minun oli hivenen vaikea keskittyä, hivenen vaikea päästä edes ajatuksen tasolla mukaan suoriin keskusteluihin. Sillä Helsinki Litin ydin on keskittymisessä ja läsnäolossa. Toisin kuin esimerkiksi kirjamessuilla, joissa virikkeitä, ohjelmaa, touhua ja tohinaa on joka lähtöön joka ilmansuunnassa ja joissa sekä esiintyjillä että katsojilla nakuttaa jatkuvasti takaraivossa ajatus siitä, mitä jossain muualla tapahtuu samanaikaisesti ja missä seuraavaksi pitäisi olla (ah, jälleen olisi tarvetta sille teleport-laitteelle!), Helsinki Litin voima on täydellisessä pysähtyneisyydessä ja rauhassa. Siinä, että teatterisalin pehmeässä hämärässä ainoa aistittava asia on lavalla kulloinkin käynnissä oleva keskustelu. Mihinkään ei ole kiire sen paremmin esiintyjällä kuin katsojalla. Tunnelma on välitön ja luonnollinen ja imaisee mukaansa; on kuin katsoja olisi jollain taianomaisella tavalla mukana ja läsnä kirjailijoiden käymässä keskustelussa. Niin kuin hän tietysti onkin, fyysisesti samassa tilassa, henkisesti samassa ajatusten virrassa. Ympäristö ja muu maailma unohtuu, on kuin uppoutuisi hyvään kirjaan.

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Google photo

Olet kommentoimassa Google -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s